Etiketter

, ,

20140607-173420-63260843.jpg
Såhär ser min högerhand ut för det mesta, nuförtiden. Boven heter karpaltunnelsyndrom och är vanligt hos gravida.

Symtomen är avdomning och stickningar i fingrarna, främst på natten, och så började det för mig också. Då köpte jag skenan på barnmorskans rekommendation och sov med den. Det funkade jättebra fram till för några dagar sedan tills handen blev helt avdomnad och stickig lite hela tiden. Fingrarna har också blivit svullna och jag tror att värmen kan spela in lite här också.

Orsaken till att preggosar kan få det här är tydligen att den lilla kanalen som nerv och senor ut till fingrarna ligger i, i handleden, svullnar upp på grund av hormoner och extra vätska. Det är den dominanta handen som drabbas och bäst är väl att vila och att inte böja handleden i onödan. Så nu är jag på god väg att bli ambidextrisk, i alla fall på mobilen.

Som tur är brukar besvären försvinna efter att bebisen fötts men i vissa fall krävs en operation för att bli bra. Jag hoppas verkligen att det försvinner för mig, operation är inte min paradgren.

I övrigt blir jag bara mer och mer nyfiken på bebis och längtar något fruktansvärt efter att få träffa, klappa och lukta på den lilla krabaten som buffar runt i magen. Det är verkligen inte lång tid kvar nu och tanken svindlar lite när jag tänker på att jag ska bli förälder.

