Etiketter

, , ,

Varje årstid har sin mat. Vad jag är sugen på varierar väldigt mycket och jag skulle aldrig få för mig att göra en gulasch nu på försommaren, exempelvis. Det är höst- och vintermat. Det kan tyckas principfast och tråkigt men sån är jag, i alla fall när det kommer till mat.

Men nu är det försommar! Salladens, primörernas och grillens tid, och jag tycker om att utnyttja det så mycket som möjligt.

Joakim frågade lite försiktigt om jag blivit vegetarian nu, och jag förstår att han kanske undrar, jag har varit väldigt sugen på just vegetarisk mat den senaste tiden men det hänger nog ihop med att det väldigt ofta är lätt och fräsch mat – precis vad jag vill ha just nu.

Här kommer tips påsen av de godaste försommarluncher jag vet. Går att variera i det oändliga så ta det du gillar och har hemma!

20140601-154311-56591918.jpg
Allt syns inte på bilden men det är ruccola och kruksallad, grillad halloumi, jordgubbar, melon, fetaost (seriöst, lägg några kronor extra på en bra bit. Vi kom över en ekfatslagrad typ och den var så himla god), grillad sparris och som förrätt: bruschetta på levain.

Servera med en god balsamico och olivolja, sen är du nöjd resten av dagen!

