Etiketter

, ,

Det är mors dag, jag har haft bakbonanza (kolakakor och youghurtfocaccia) men det som ändå spelar roll i dag är att rösta i valet till Europaparlamentet!

Mina sociala flöden domineras helt av bilder på valkuvert, röstkort, röstsedlar, valbås och annat som hör dagen till. Jag gillar mina vänner, de är kloka, har bra värderingar och hjärtat på rätt ställe (nu menar jag inte politiskt utan att de är goda, oavsett politisk ideologi).

Jag är också extra stolt över min mamma i dag, som inte bara är min mamma, utan jobbar även som valförrättare. Hon är inte den politiska typen men hon tvekar inte att bidra till att demokratin upprätthålls i en liten avfolkningsbygd. Även om det handlar om en så enkel sak som att se till att alla som röstar kryssas av på rätt sätt.

Tillbaka till mina sociala flöden så är det inte bara det beundransvärda och självklara som förekommer. Folk delar också en massa rasistiskt skit som uppmanar till röster på partier som motarbetar alla människors lika värde. De delas alltid med uppmaningen om att rösta för att se till att skiten inte hamnar på en styrande position och det är bra, påminnelsen behövs men jag blir ändå så illa berörd.
I går ägde en insamling rum. Organisationen Bonzaibeat samlade in kläder och hygienartiklar till stadens tiggare. Visst, de behöver väl i första hand pengar, annars hade de inte varit här, men de behöver ju också mensskydd, kläder och tvål under tiden som de är här.
Jag plockade ihop två kassar med kläder, tandkrämsprover, tamponger och lite annat och åkte iväg. Jag gillar att ge, det gör vi alla, men det kändes extra bra när jag kom ner i tunnelbanan och såg affischerna som uppmanar till röster på det partiet som vill stoppa det organiserade (ursäkta?) tiggeriet på våra gator. Inte nog med att jag väldigt enkelt hjälpte människor som verkligen behöver hjälp, jag passade också på att peka finger åt rasister, om än på ett väldigt blygsamt sätt.

Att rösta i dag var lika roligt som det brukar vara. Det var svårt att bestämma sig, det finns ju ändå väldigt mycket bra att välja på, men jag är nöjd med mitt val. Valtårtan (eller bakelsen som det blev i år) står i kylen och väntar. Nu ser jag fram emot att ta del av resultatet.

