Etiketter

,

Ni minns väl Anna-Carin och Viggo? De var med på SVTs morgonsoffa i morse och pratade om en väldigt viktig sak: singelkvinnors rätt till assisterad befruktning i Sverige.

Klockan 06.45 är de med:
Godmorgon Sverige

Men varför tycker jag att det här är viktigt?
Ju mer bebisen i magen växer, desto mer funderar jag på hur det kommer att bli, vilken typ av människa som kommer ut och hur världen som bebisen föds in i ser ut. Och det går inte att komma ifrån, världen visar inte upp sig från sin bästa sida just nu, världen är ganska mycket skitstövel med en massa främlingsfientlighet, miljöförstöring och högljutt kvinnohat.

Att assisterad befruktning för singelkvinnor blir tillåtet i Sverige känns väl minst sagt på tiden. Att en familj som jag tycker väldigt mycket om väljer att driva frågan i media, och visa på en alternativ familjebild gör mig väldigt stolt (och rörd till tårar. Hej hormoner.)! Och det är en viktig fråga, inte bara för de direkt berörda familjerna men även för alla familjer, oavsett om det är en mamma, två pappor eller två mammor och en pappa eller vad som. Att visa en positiv bild av flera olika familjekonstellationer, som inte stigmatiserar eller skapar fördomar kring allt som fortfarande inte ses som norm, är något som vi alla vinner på. Jag vill att mitt barn ska växa upp i en värld där det inte är något konstigt om en kompis inte har två föräldrar av olika kön.

Så heja Anna-Carin och Viggo!

