Etiketter

, , , , ,

Det är ju supervalår i år. Snart är det dags att rösta i Europaparlamentsvalet och senare i RKL-valet. Och visst märks det att det är supervalår. Det kampanjas och affischeras och utspelas och pajkastas. Som det brukar vara. En grej upplever jag dock som ny, och det är ickepolitiska organisationers inblandning och uppmuntran till att rösta på ett eller annat sätt.

Vi minns väl alla hamburgerkedjan MAXs VD som varnade sina anställda för att rösta på S eller V i ett brev. Flera fackförbund har haft stora kampanjer för en eller annan sak. Naturskyddsföreningen har jag redan skrivit om i ett tidigare inlägg (fast varken NSF eller fackförbunden är lika otippade att driva politiskt lobbyarbete som en snabbmatskejda) och nu är det en matbutiks tur att ge sig in i den politiska leken.

Att mat är politik är väl förvisso inget nytt men när det är en viktig politisk fråga som drivs, som har ett långsiktigt perspektiv med hållbarhet i fokus, då blir jag varm i hjärtat. Heja coop!

20140512-203020.jpg

Annonser