Etiketter

, ,

Försäkringskassan är ju en sån grej som väldigt få blivande föräldrar klarar sig undan. Av någon konstig anledning hade jag helt förträngt denna eminenta myndighet (jag raljerar inte, tycker faktiskt att de är väldigt bra, om än kanske lite kluriga ibland) och att jag måste ansöka om föräldrapenning, om jag vill ha några pengar under min föräldraledighet. Och det vill jag ju ha. (En ganska viktig parantes är ju hur fantastiskt det faktiskt är att vi får betalt för att vara hemma med våra små barn, här i Sverige. Det är inte så många andra länder som erbjuder det, inte så här länge i alla fall.)

Jag trodde väldigt länge att jag hade skickat in en anmälan om att jag vill ha föräldrapenning när jag skickade in något papper med min lön på, men det var tydligen något helt annat så kvällen har jag spenderat på försäkringskassans webbplats och med en supportdam i örat. Lika bra att göra rätt från början, tänkte jag, eftersom de har en handläggningstid på 30 dagar (jag gissar arbetsdagar) och jag bara har tänkt jobba runt 20 dagar till. Lite tajt med tiden.

Själva ifyllandet på Försäkringskassan var en bagatell jämfört med hur förbannat svårt det är att planera nåt sånt här. Jag menar, hur tusan ska jag kunna planera över ett halvår fram i tiden? Jag har ju ingen aning om vad som väntar. Visst har jag planerat in semesterresor med god framförhållning men en vecka på en oliv- och vingård i Toscana är inte riktigt samma sak som flera månader av ledighet. ”Ledighet”. Semesterveckan är ganska klockren att planera, föräldraledigheten är dold i dunkel. Som tur är kan jag ändra lite hej vilt hur mycket pengar jag ska få så lite fun ‘n games är det faktiskt.

Nu återstår det att se när jag får min första föräldrapenning.

