Etiketter

, , , ,

I dag kom våra röstkort till EP-valet på posten och jag är så pepp! Vet inte riktigt vad det är som gör mig så här pepp men jag gillar verkligen att rösta, det känns mäktigt på något sätt och jag tycker verkligen att alla som får rösta ska utnyttja den möjligheten. Det finns fortfarande länder som inte har fria val i dag. Värt att tänka på.

Jag har förstått att det inte är helt solklart för alla hur det går till att rösta eller var man hittar den informationen. Eftersom jag jobbar med valen (det är ju två i år) och har jobbat med val även tidigare år så har jag ganska bra koll och tänkte dela med mig av några bra tips och länkar.

Valet till Europaparlamentet är ju det som är närmast i tid och det som kanske känns mest avlägset och diffust för många. Det är lite synd för det är väldigt många av besluten som fattas där som faktiskt påverkar vår vardag. EU-upplysningen är en finfin sida som berättar mer om hur EU funkar. Väl värt ett besök för den som vill veta mer.

Mer information om var just din vallokal är och var du kan förtidsrösta står i röstkortet som du får hem i brevlådan. Kommunerna brukar också vara väldigt angelägna om att få ut information om detta, eftersom de ansvarar för att valen genomförs på ett tillgängligt och bra sätt. Stockholm stad har lagt upp det så här. Kommunerna brukar också berätta vad som gäller om du behöver budrösta, ledsagning och så vidare.

Men vem och vilka ska du rösta på då? Det bestämmer du så klart själv och det kan vara nog så svårt. Naturskyddsföreningen håller som bäst på att sätta miljöbetyg på våra kandidater och berättar mer om hur våra politiker kämpar för (eller i vissa fall, motarbetar) miljöarbetet. Eftersom jag är ganska (läs: mycket) grön så tycker jag att det här är helt strålande! Naturskyddsföreningen är dessutom helt politiskt oberoende så betygen är satta utifrån vad de olika politikerna gör, inte efter vilket parti de tillhör.

Efter valet 2010 firade jag med en valtårta. Tror jag ska göra det till en tradition så det blir valtårta även i år. Val är en bra sak att fira!

