Etiketter

, , ,

Nejdå, ingen förlossning än. Bebisen är kvar i magen och mår som den ska men vi var lite oroliga i några dagar här under påsken och ville kolla att allt var okej. Under den senaste veckan har jag haft några mindre blödningar och ja, sånt ska tydligen kollas upp så jag ringde förlossningen.

Först kollade de bebisens hjärtljud i en halvtimme med hjälp av en liten dosa på magen.

20140422-155803.jpg
En jättemysig barnmorska tog hand om mig och fick även flytta runt dosan som lyssnade på bebisens hjärtljud, eftersom bebisen flyttade runt hela tiden. Den andra dosan mätte sammandragningar.
När de kunde konstatera att allt är bra med bebisen och lilla hjärtat fick jag träffa en läkare som kollade om hon kunde hitta någon orsak till blodet. Det kunde hon inte men kom fram till att det förmodligen beror på att livmodern växer en massa nu och att slemhinnorna är lite sköra. Då kan det bli så här. Inget farligt men bra att att kolla upp.

Sen fick jag fortsätta till ultragyn för att kolla läget på moderkakan. I vissa fall så kan den orsaka blödningar men min var oskyldig den här gången. Men åh vad roligt att se bebisen igen och oj vad den har vuxit! Den låg även bra till nu så jag kunde med lättnad konstatera att den inte har en Mr Burns-näsa, som det första ultraljudet gav sken av.

Så efter att ha varit lite orolig för bebisen så är jag nu lugn och glad, i alla fall när det kommer till bebisen. Däremot kan det vara så att jag har fått diabetes under graviditeten och det känns inte alls så roligt. Det hela ska utredas vidare på fredag när jag ska till barnmorskan.

Som en liten bonus till den här lite omtumlande dagen kom ett paket med söta och bra-att-ha-saker som jag beställt från Lapland ecostore, som också blivit lite av en nätshoppingfavorit. De har en massa söta babyprylar och allt är eko och fair trade. Nu senast hade jag beställt tvättlappar (som tydligen är något som går åt till allt. Hela tiden.), en hakklapp och den supersöta lilla snuttekatten. (Och några hygiensaker också. De har typ allt.)

20140422-161836.jpg

