Etiketter

,

Påsken är nog den högtid som jag vet minst om (som jag själv är med och deltar i, alltså. Det finns ju en massa högtider som jag förmodligen inte ens vet om.). Att den är kristen osv har jag koll på men jag lär mig aldrig varför den flyttar runt hela tiden, eller vad som styr hur eller varför den flyttas. Har för mig att det har med månen och mars (månaden, inte planeten) att göra men jag är inte säker. Och eftersom jag är ganska ateistiskt lagd så är det kanske inte så konstigt att kunskapen inte heller fastnar.

Men varför firar jag påsk? Well, det är ju alltid skönt att vara ledig och ägg är ju bra att äta. Det gör jag iofs ändå ganska ofta. Nä, påsken spelar inte så stor roll, faktiskt. Inte för mig.

Just nu är jag på väg hem till min mamma. Hon å andra sidan gillar verkligen påsken. Jag skulle gissa på att det är hennes favorithögtid. Så lite därför är jag väl också med och firar.

Antar att det här med att fira högtider kanske kommer att ändras sen när bebisen är här, att man då hittar saker att fira, även om man inte tror på det som högtiden ursprungligen symboliserar. Just för att det är mysigt och roligt att fira. Samtidigt är det viktigt att inte tappa bort varför vi faktiskt har högtiderna. Det känns som en viktig historia att berätta, oavsett om man tror på den eller inte.

Så nu är det påskfirande som gäller, för att det är lite mysigt och trevligt.

