Etiketter

,

Matlagningslusten har länge lyst med sin frånvaro men ibland så lyckas jag faktiskt laga till något som både är gott och som känns väldigt nyttigt och bra för alla inblandade. I dag var en sån dag och jag delar glatt med mig av receptet till vad jag kallar Sofias våriga golakraxbulgur!

20140406-135128.jpg

Du behöver:
Bulgur
En liten morot
5 cm zucchini
Ärtor (frysta blir utmärkt)
Vårlök
Broccoli
Paprika
Olivolja
Salt
Peppar

Gör så här:
Skala och strimla moroten, flytta upp löken, tärna zucchinin och salta ur den lite. Skär ner broccolin i små buketter och skiva upp stammen (jag fick nyligen veta att många kastar stammen. What’ sup med det? Den är ju godare än buketterna!). Strimla lite paprika.

Koka bulgur enligt anvisningen på paketet. Jag gjorde två portioner och tillsammans med grönsakerna blev det två väldigt rejäla portioner så du kan med fördel dra ner lite på bulguren. När bulguren kokat klart vänder du i en näve frysta ärtor i kastrullen och ställer den åt sidan med lock på.

Fräs under tiden på grönsakshacket lite snabbt i lite olivolja. Det ska inte bli stekt, bara lite mjukt. Rör ihop med bulguren och smaka av med salt och peppar. Lite pressad citron över är också gott!

Och vad funkar det här till? Tja, egentligen till vad som helst. Vill du köra helveg tror jag att Karlbergs köks linsbiffar är helt grymma till det här. Jag åt edamamebönor och panerad fisk till.

