Etiketter

, , , ,

Så nu är jag inne i tredje trimestern av graviditeten och således också den sista. Sen kommer inget att bli sig likt igen. Hurra och hjälp!

Men vad händer just nu och vad har hänt?
Tja, nu ligger väl bebisen och hamstrar fett bäst den kan. Den fortsätter också att träna tills det blir lite för trångt, då får den nöja sig med att bli tjockare. Och det kommer väl jag också att bli antar jag, även om jag kan vara ganska nöjd med det jag gått upp hittills. Jag behöver inte gå upp mer nu.

Foglossningarna har börjat komma igång nu. Inser att jag haft det ett tag, nästan från början, fast jag har inte fattat att det var foglossningar. Och det är först nu som det har börjat göra lite mer ont. Tidigare kändes det som ett blåmärke på ena sittbenet och jag kände det mest när jag låg ner och rörde mig, liksom rullade över sittbenet. Nu värker det när jag ansträngt mig lite för mycket eller burit tungt. Men det är fortfarande ganska lugnt, jag står ut.

En annan sak som känns lite svårare att hantera är att det blivit lite knepigt att sova. För en som älskar att sova på mage så är det en liten utmaning att lära sig att sova på andra sätt. Rygg har gått ganska bra fram till för några dagar sedan. Jag vaknade ofta av andnöd, det kändes som stressandning, eller att luftrören blivit lite för smala. Jobbig känsla. Först tänkte jag inte alls på att det kunde ha med magen att göra och jag trodde att min bettskena (japp, jag sover med en sån. Himla hett.) börjat utsöndra konstiga gaser eller att kuddarna helt plötsligt blivit giftiga. Sen kom jag på att pilatesläraren sagt nåt om att vi inte ska ligga på rygg för länge så jag googlade. Och ja, nu försöker jag sova på sidan. Det går helt ärligt sådär. I dag somnade jag på soffan, bara nån timme efter frukost. Så jag är trött.

Jag har också märkt att det är ganska trångt i magen. Jag blir hungrig precis som vanligt och äter som vanligt men jag blir väldigt mycket mättare snabbare. Det är helt klart läge att börja äta mindre portioner, är lite rädd för vad som kan hända annars. Kan ju inte börja spy nu när jag inte ens gjorde det i början av graviditeten.

På torsdag är det dags att gå till barnmorskan och mäta magen, då får vi veta om den har vuxit något. Fast det är jag ganska säker på att den har, visst ser det ut som det?

20140330-181852.jpg

