Etiketter

, , ,

Ja, var börjar jag? Det här med bilder på mat… Det är inte helt enkelt, uppenbarligen. Eller snarare, vissa får det att se väldigt enkelt ut medan andra snarare framstår som ironiska när de skriver en bildtext i stil med ”Det godaste jag någonsin ätit!” och bilden ser ut att föreställa en uppspydd bajskorv.

Jag gillar ändå ambitionen och tanken och kan absolut förstå den. Tidigare i dag la jag ut bilden nedan. Just för att det var en förbannat god shake och jag tycker att resten av världen borde testa den. För att den är så god. Det går inte att komma ifrån att bilden är bland de fulaste jag tagit, men det faktum att den var för god för att jag skulle kunna behålla det för mig själv vann över det faktum att det var en väldigt svårfotad dryck. (Från sidan hade det bara varit en kopp i borstat stål. Kul, liksom.)

20140316-212615.jpg

Och vart vill jag komma med det här? Är det ett inlägg till försvar för alla misslyckade matbilder? Tycker jag att fler borde lägga ut bilder på tveksamt presenterad mat i ful belysning som inget filter i världen kan rädda? Absolut inte! Men jag kan ändå förstå varför de förekommer. Inte minst efter i dag. Men det känns ändå inte helt okej. Den gamla esteten i mig säger ifrån. Jag borde kunnat ta en bättre bild! Och det är lätt att vara självkritisk, det är jag nog inte ensam om men finns det en gräns när det kommer till andras bilder? Finns det matbildspoliser som opererar i samma stil som språkpoliser?

Och den självklara frågan: vad är adressen till sidan som samlar interners värsta matbilder? För sidan måste ju redan finnas, eller?

