Etiketter

, , ,

I morgon är det internationella kvinnodagen och jag började fundera lite kring det här med feminism. Kvinnohat på Instagram utlyste för några dagar sedan en tävling där de uppmanade folk att berätta varför de behöver feminism och svaren rasar in. Det är tydligt att feminism behövs, av väldigt många olika anledningar. Men varför behöver jag feminism?

Precis som väldigt många andra är jag fruktansvärt trött på den rådande könsmaktordningen och de outtalade förväntningar som en person automatiskt får som är direkt kopplat till det kön den råkar ha. Jag är också lite sur över att jag själv har dessa förväntningar och snällt fogar in mig i den maktordning som råder. Eller gör jag det?

Alla människors lika värde har varit väldigt självklart för mig så länge jag kan minnas och jag har nog fått en ganska traditionell uppfostran. Min mamma som aldrig någonsin skulle kalla sig själv feminist (tror det är någon kulturell eller generationsrelaterad fråga) har uppfostrat mig under mantrat: Du ska plugga ordentligt så du får bra betyg, komma in på en bra universitetsutbildning så du får ett bra jobb med hög lön och inte behöver vara ekonomiskt beroende av en man. Det är ju tydligt att hon har bra koll på hur samhället fungerar och jag hyllar verkligen min mamma för detta mantra nu. Jag var kanske inte Smålands mest studiemotiverade ungdom när det begav sig men hennes trägna uppmuntran har ändå gett resultat, något annat kan jag inte säga.

Men hur ser samhället ut i dag? Vad är det mitt barn föds in i? Vilket mantra måste jag ha för att Sofia Jr ska få bra verktyg att lyckas i livet, med just det som hen vill lyckas med?
Är det så att jag fått det lite för väl krattat för att jag ska ge mina framtida barn rätt förutsättningar? Kommer jag att vara en dålig förebild för mitt barn?

Utbildning och en genuin grundnyfikenhet tycker jag fortfarande är viktigt och något som jag kommer att uppmuntra, oavsett kön. Att ta för sig och prova nya saker är också högt upp på listan. Det finns ju så mycket som jag vill ge min avkomma och jag har så svårt att se att jag skulle behandla ett blivande flickebarn annorlunda från ett blivande pojkebarn.

Däremot så vet jag att samhället kommer att göra det. Och det gör ont. Och det är exakt därför jag behöver feminism! Det ger mig framtidstro och hopp om förbättring; en vetskap om att kampen för alla människors lika värde fortsätter. Därför behöver vi alla feminism.

