Etiketter

, ,

Jag är en björn. I alla fall på vinterhalvåret för jag går i princip i ide. Sen jag flyttade in till stan har jag ägnat tiden åt att boa in mig i nya lägenheten, somna på soffan (det skyller jag dock på nåt gravidhormon) och titta på serier. Vintersysslor. Men nu när det faktiskt är ljust ute, om än väldigt grått, så blir jag så väldigt sugen på att krypa ur mitt gryt och vara lite social igen. Och då är det ju helt perfekt att gå och fika.

På en söndag är du dock inte speciellt ensam om att vilja fika på eftermiddagen. Tvärtom. Och de bra ställena är riktigt välbesökta. Petite France på Kungsholmen hade inte bara en halvfull uteservering (nu. En regnig grådassdag i början på mars) men även en ganska lång kö ut, utanför caféet. På Vetekatten var kön förvisso inomhus men folk köade även till borden. Så det blev Voltaire, som även råkar vara mitt nya favoritlunchställe i Stockholm.

Voltaire är väldigt nära stockholmsvegetarianskt, skulle jag säga. Mycket vegetariskt, rawfood och veganskt men de har alltid rätter med lax och skaldjur på menyn så vem som helst borde kunna bli nöjd där. Tror också att mycket är eko men det är inget jag sätter min hatt på. Portionerna är stora och det ingår alltid supersmarrigt bröd och någon röra. Priserna är helt vanliga lunchpriser så det är verkligen verkligen prisvärt!

Fikat är också helt fantastiskt. Jag åt en äppel- och toscakaka och min preggokompis tog en choklad-och nötkaka. Vi blev båda helnöjda, mötta och glada.

Det märks dock att jag inte har bloggat på ett tag för jag tog ingen bild på fikaunderverket. Bättring på det helt enkelt.

