Etiketter

, , ,

Under det senaste året har jag träffat en hel del nya människor och många av dem har jag även blivit vän med på Facebook. Det har självklart förändrat mitt flöde en hel del och jag har även kunnat se en del, för mig, nya beteenden. (Det behöver dock inte hänga ihop med de nya människorna, det kanske bara är nåt som ligger i tiden?)

Jag uppmärksammades på beteendet under Webcoast när det diskuterades självutnämnda experter som på något sätt fått en massa fans. Det här beteendet är jag helt med på, det känns väldigt nära publiken på allsvenska matcher och på konserter, det kan jag förstå. Det finns många belibers. Det jag har lite svårare att förstå är det jag ska beskriva nu.

Först vill jag vara jättetydlig med att jag inte värderar beteendet på nåt sätt, jag tycker inte det är fel eller fult på något sätt, jag förstår det bara inte och det gör mig väldigt nyfiken.

Det jag noterat och reagerat lite på är ett mönster hos en väldigt liten grupp människor. Det är säkert inget medvetet och ingen är elak, tvärtom: Det delas ut väldigt många likes.

De som har det här beteendet är inte en uttalad grupp, det verkar bara vara ett fåtal människor som råkar ha samma förkärlek till att likea vissa saker på Facebook. Eller vissa människors saker.

I det senare fallet är det ingen random liketryckning då det i första hand är en person som får like på allt den gör. Hela tiden av samma person. Om det hade varit möjligt att gilla att den här personen hade gillat något så hade hen definitivt gjort det också. Alla delningar som det här fanet gör är också relaterade till (surprise) den här personen. Det är som en outtröttlig enmansfanklubb som är ständigt närvarande och påhejande, för beteendet är inte ömsesidigt. Om den andra personen hade betett sig likadant tillbaka så hade relationen varit jämlik och jag hade nog inte ens reagerat på det.

Det mer random likea-allt-jag-ser-beteendet är lättare att förstå och jag kan gissa mig till rimliga förklaringar. Enmansfanklubben är däremot ett mysterium. Någon med bra koll på psykologi eller beteende som har en bra förklaring?

