Etiketter

,

I söndags efter bion passade vi på att sola lite på en bänk utanför stationen i Göteborg. Det är ju lite så här, det gäller att passa på för att få en liten dos D-vitamin på naturlig väg.

Eftersom det var så himla härligt på den där bänken slängde jag upp en bild på Instagram där jag och J sitter och kisar i solen. (Fint minne, säkert.) Tydligen är jag och min käraste ganska lika till utseendet för kollegan Stina kommenterade bilden: ”Så kallat äktenskapstycke” och fick medhåll.

Ordet är nytt för mig och jag ska erkänna att jag fick googla för att hitta vad det betyder. Det används just om par som är väldigt lika varandra, både till utseende och till sätt, och det går jag med på men ordet är ju inte helt lätt att förstå. Hur har det uppkommit? Varför ser ordet ut som det gör? Vill ordet visa att två personer fattat tycke för varandra och ska ingå äktenskap? Det kan ju gälla även för par som är olika varandra. Är det andra som använder ordet om ett par när de tycker att paret är lika och bör gifta sig? Men samma här, det borde ju också gälla par som är olika. Lite hjälp här?

Och här är då bilden
20130320-081333.jpg

