Etiketter

, ,

Nu är det snart ett dygn sedan jag kom hem från Webcoast i Göteborg och det är hög tid att summera lite. Webcoast var verkligen gemytligt och glatt. Många glada människor från hela landet, bra planerat och bra mat.

Och nu lite kost om de sessionerna jag var på (ska ändå rapportera till jobbet så det blir två flugor i en smäll här):

Den första sessionen jag var på handlade om visuell kommunikation och var väldigt mycket en inspirationssession: Trigga mottagarens fantasi när du kommunicerar med bilder och berätta inte hela historien.

Efter det var jag på en session där fackförbundet Unionen berättade om hur de använde sociala medier under SAS-krisen. Det var intressant men jag kände inte att jag kunde ta med mig så mycket till mitt jobb, det är ju så styrt av den enskilda händelsen.

Unionen var aktiva på Webcoast och de hade även en session om vad man kan skriva om sin arbetsgivare på sociala medier. Intressant och bra då jag inte har koll på alla lagar och regler. Ett medskick här var att ha tydliga riktlinjer nedskrivna.

Sen lyssnade jag på när journalisten Fredrik Wass gav tips på hur ett bra pressmeddelande ska vara. Kände att jag hade ganska bra koll på det där (vilket är helt i sin ordning då jag har en gammal journalistchef) men den som vill läsa mer ska kolla in Fredriks pressmeddelandeskola del 1 och del 2.

Direkt efter det hade Joakim (min Joakim) en session om Bloggkompassen. Det här är väldigt intressant och nyttigt. Har dock inte landat än i hur jag ska använda det i jobbet men jag hoppas jag kommer fram till något bra innan sommarjobbsbloggen drar igång igen.

Efter det åt jag en kanelbulle och gick in i ett chocktillstånd. Lyckades släpa iväg mig till en session där jag fick reda på att 96 procent av alla som gillat en sida på Facebook inte kommer tillbaka till sidan. Det här kan nog vara den viktigaste informationen jag fått med tanke på hur många säljare som ringer och vill sälja Facebookapplikationer just nu. Uh. Måste dock hitta mer information för att jag ska kunna använda det, tror jag.

Söndagsförmiddagen inledde jag på en session om framtidens forum. Egentligen handlade det om mjukvaran så jag kände mig lite ditlurad men plockade ändå med mig några bra forumfunktioner därifrån.

Jag avslutade mitt första Webcoast med en session om social video som Robin och Lukasz från Falkevik & Danehav höll i. De gav bra tips på vad man ska tänka på när man gör enklare videoklipp med sin telefon. En kort summering: Tänk på ljudet! De filmade så klart sin session. Se den här.

Vid ett tillfälle hade jag turen att hamna på en session som egentligen är helt utanför mitt område. Det var Ylva som berättade om sitt hobbyföretag Ookami shop. Hon skruvar isär datorer och gamla klockor och gör sedan om delarna till smycken. Jag blev så förälskad i hennes Steampunk-serie att jag beställde ett halsband på plats.

På det stora hela är jag väldigt nöjd med Webcoast. Jag hade inte direkt några förväntningar när jag åkte dit men känner att jag fått mycket inspiration och nytändning i jobbet.

