Etiketter

, , ,

PKträdLite då och då figurerar olika test på Facebook som berättar hur du är i en viss fråga. I går gjorde jag ett test från Kung Markatta som mäter hur politiskt korrekt testpersonen är. Den kollar på vilka sidor du gillar, om du skrivit PK statusuppdatringar, hur många PK vänner du har, vilka PK ställen du checkat in på och vilka PK sidor du gillar. Det är alltså ditt tidigare liv som avgör hur PK du är.

Det Kung Markatta vill göra är egentligen bara att sälja sitt nya te men de gör det inte bara väldigt estetiskt tilltalande (färgspråket och formen funkar verkligen på mig), de gör ett ställningstagande och tar tillbaka PK, som blivit ett skällsord från politiskt bruna människor, och vänder det till något (nåja) positivt. Någon mycket klokare har skrivit mer om det här.

PK100Så, hur gick det då för mig? Är jag PK? Eh, JA. Till 100 procent. Och även om Kung Markatta vill få det till något bra (och jag håller med om att det ÄR bra, det är idealiskt, idealistiskt och vackert. I alla fall på det teoretiska planet.) så kan jag inte låta bli att känna mig ganska tråkig. Visst, jag försöker leva som jag lär: jag sorterar alla mina sopor, jag köper så mycket ekologiskt jag kan, jag åker kollektivt, jag lämnar blod och så vidare. Det här borde dock inte göra mig till en tråkig människa så varför får testet mig att känna mig som en?

Förmodligen beror det på att det bara belyser en del av mig: mitt politiska och ideologiska ställningstagande (som jag tydligen skyltar med på Facebook). Det visar att jag agerar korrekt utifrån deras syn på det korrekta och jag gör det fullt ut – till 100 procent. MEN HUR KUL ÄR DET ATT VARA KORREKT? Visst, det är bra och allt det där men ‘korrekt’ och ‘roligt’ nämns sällan i samma mening och det finns en anledning. Jag vill ju vara lite galen, rolig och spontan men nej, jag är 100 procent politiskt korrekt. Det lämnar liksom inget utrymme för spontaniteter.

Jag är medveten om att det är ett Facebooktest och att jag är mycket mer än vad resultatet visar, men det är ju inte den bilden av mig själv som jag förmedlat och det måste jag ändra på. Och no worries, jag gillar fortfarande Kung Markatta och jag tänker fortsätta köpa deras produkter, det är mitt identitetsproblem jag behöver ta itu med.

Mvh 30 år och 100 procent PK

