Etiketter

, ,

Jag tänkte här kort och ostrukturerat få ner mina tankar och intryck efter den första av två webbdagar. Det är superbra med den här typen av konferenser, jag får alltid en massa bra idéer, intryck, tankar och påminnelser men det händer också väldigt ofta att jag glömmer bort dem. Därför blir detta inlägg lite ett note to self/tips.

Dagen inleddes med strålande Martin Deinoff och Fredrik Marcus från Creuna som pratade om vikten av att vara bra istället för att säga att man är bra. Det är en så självklar grej som jag tycker borde vara så enkel för alla organisationer att bara ta till sig och agera efter men riktigt så funkar det tydligen inte. Transparens och På mottagarens villkor var två centrala nyckelord som jag tar med mig.

Anina, en fd modell, nu modebloggare som satsar på China följde därefter. Tjejen fullkomligen sprutade av energi och visade hur viktigt det är att brinna för det man gör.

Två andra som också verkligen brinner för det de gör och dessutom gör det så fasansfullt snyggt är Michael och David Radparvar som grundade Holstee. De visade sin manifestvideo och jag rös nog under hela tiden. De har helt rätt inställning till allt. Se den!

Därefter pratade Jeff Jarvis om Google och hotet mot internet. Han var väldigt bra och rolig, trots att han pratade om allvarliga saker som att begränsa och kontrollera nätet. Som exempel tog han ”Blurmany” som Tyskland skämtsamt kallas efter att de införde att man kunde få sitt hus suddat i Google streetview.’

Eftermiddagen bestod inledelsevis av fyra olika spår. Det var otroligt svårt att välja mellan unconference- webbstrategi- och Facebook-spåret. Jag försökte tänka optimal arbetsnytta och valde webbstrategispåret. Ska försöka kolla ikapp de andra spåren i efterhand.

På det stora hela var det väldigt bra, inget riktigt nytt och wow-igt, snarare mer bra-att-tänka-på-saker och kloka ord. Det jag tar med mig från det här passet är ett uppmaning till mig själv att tona ner min förändringsbenägenhet. Våra besökare på webben letar efter något (ingen slösurfar på en kommunwebb. Eller?) och därför är det absolut bäst att göra så små strukturella och designmässiga förändringar som möjligt i stora insatser. Det är mycket bättre att ständigt jobba med utveckling och förbättring på alla områden. På det viset kommer besökarna ha lättare att hitta informationen de letar efter och känna sig hemma.

Efter det var jag inte på plats hela tiden. Tidningen försökte få tag på mig och jag behövde ladda telefonen så jag smet ut. Det känns inte som att jag missade så mycket då det var en debatt om transparens och öppenhet. En av deltagarna frågade ”Hur många av er i publiken kan tänka er att ställa upp på offentlighetsprincipen som myndigheter och kommuner lyder under?”. Nu är ju jag en kommun så jag kände mig lite exkluderad där.

Johan Ronnestam, denna fantastiska människa, avslutade dagen med ett mycket tankeväckande anförande om framtidens Sverige och arbetsmöjligheter när alla industrier och producenter dels finns utomlands och dels ersätter mänsklig arbetskraft med robotar (Äkta människor blev plötsligt verklighet). Jag kanske skulle starta ett företag, bli världsledande och anställa en massa smarta och roliga människor?

————————

Uppdatering:

Åh och åh! Jag hade ju glömt det viktigaste (se, det är därför man ska skriva ner saker): Det blir mer och mer kvalitet som räknas, inte kvantitet. Jag har försökt missionera det på jobbet men det finns fortfarande en tanke om att det är antalet gillare på FB som ska öka, tillsammans med besökarna på webbplatsen.

