Etiketter

, ,

… ja vadå? Om man är tillsammans med någon men inte bor ihop, är inte förlovade och inte gifta, hur kan man på ett kärleksfullt och vuxet sätt benämna den man är ihop med?

Jag har frågat @sprakradgivning på Twitter, diskuterat och frågat flera utan att hitta ord som känns klockrena. Killetjej och pojk- flickvän känns väldigt mycket tonår. Partner känns väldigt affärsmässigt, käraste ålderdomligt och så vidare. Ganska hänsynslöst har jag ratat varje ord som föreslagits och det känns som att det behövs något helt nytt. Något eller några ord som tydligt beskriver vad det handlar om men som inte är av praktisk art utan av kärleksfull. Och av vuxen art.

Mina funderingar började i somras när nya kollegan pratade om ”tjejen” och jag hann se en liten dotter på fem år framför mig innan jag fattade att han pratade om sin sambo. Och det känns konstigt för mig att gå runt och sucka och säga: ”Nu hade det varit mysigt med en pojkvän.” för jag är inte ute efter någon som är sexton. Snarare trettiosex.

Så, om du som läser det här har förslag på bra ord – tveka inte att dela med dig.

OBS! Johan i rubriken är påhittad och finns inte på riktigt. Jag är fortfarande singel.

