Etiketter
När kan man argumentera mot de så kallade experterna och är vi även kunder när vi är patienter?
I höstas gick jag till folktandvården i Trosa för att dra ut mina två visdomständer i överkäken. De växte ut snett och jag bet mig i kinderna. Ganska vanligt och inget konstigt att ta bort när man har problem. Inte i normala fall. Men folktandvården i Trosa höll på och snåla och drog bara ut den ena tanden för på den sidan skulle den i underkäken ändå inte komma upp, hävdade de tandkunniga. Jag försökte stå på mig, få dem att dra ut båda men det var svårt. De var ju experterna.
I våras fick jag en kraftig inflammation i underkäken, vid visdomstanden (alla som följer mig på Twitter har förmodligen redan full koll på det här). Det började med en veckas halsont, feber och huvudvärk och sen svullnade tandköttet över den ouppoppade tanden upp, tillsammans med hela min kind, min lymfkörtel och min hals. Jag åt penicillin i tjugo dagar och hade ganska grav ångest över att behöva operera bort tanden som till hälften låg under käkbenet fortfarande. Jag fick remiss till oralkirurgen på Mälarsjukhuset och började räkna ner. Och i dag var det dags.
När jag, efter röntgen och en kvarts extra väntan, får komma in och träffa tandläkaren konstaterar han ganska snabbt att det är visdomstanden i överkäken – den jag ville ta bort i höstas – som är problemet. Den biter på tandköttet i underkäken och sätter igång inflammationer. Och den är lättare att ta bort än tanden som är halvt begravd i min underkäke. Det blir således ingen operation utan en snabb utdragning. På mindre än tjugo sekunder var den borta. Glad och lite snopen åker jag hem igen men började fundera. Om folktandvården i Trosa bara hade gjort som jag bett dem från början, gjort det jag betalar dem för, så hade jag förmodligen sluppit en massa smärta, ångest, penicillin och annan medicin. Varför gjorde de inte det jag bad dem att göra? Varför gav de mig – kunden – fel? Jag hade ju dessutom, med facit i hand, rätt.
Tandvård är ingen exakt vetenskap, det är jag väl medveten om men jag är sur och besviken på att folktandvården i Trosa nästan bär skuld till vårens stora lidande. För vad? Prestige? Snålhet? Dumhet? De borde lyssna mer på sina kunder om de vill behålla dem.
Pingback: VD-kommentarer – 16 July 2011 | VD-BLOGG
Bra beskrivning. Det är verkligen en enormt svår balansgång som tjänsteleverantör/expert. Den bästa skillnad jag hört mellan begreppen kund och klient (som ju används hos till exempel jurist, advokater, revisorer, ekonomer) är att kunden alltid har rätt, men klienten inte alltid har rätt. Det är olika relationer, så att säga. Och det är ju en poäng med skillnaden: som expert måste man lita på sin expertkunskap, annars gör man inget bra jobb. Men som leverantör måste man respektera kundens önskemål, annars gör man inte heller nåt bra jobb.
Ja, visst är det en svår gränsdragning. Jag tror att många fortfarande har väldigt stor tilltro till experterna men att experterna också har fått det lite tuffare nu i och med att fler har tillgång till mer information och kan vara pålästa utan att kalla sig experter.Gemene man är inte lika mycket i händerna på experterna i dag som för kanske 100 år sedan.