Etiketter

, , , , , ,

Det är inte första gången jag nämner det och förmodligen inte sista heller. 

För några månader sedan konstaterade jag att jag tycker att kött är äckligt. Det fick mig att må illa. Det har inte ändrats och jag har även fått svårt att äta fisk. Ibland kan det göra mig lite ledsen, jag tyckte ju att kött var gott innan, kan sakna det lite. Samtidigt så känns det helt meningslöst att sakna döda djur. I värsta fall misshandlade döda djur från djurfabriker.

Innan påsk köpte jag Jonathan Safran Foers bok Äta djur. I den får man följa hans arbete med att ta reda på mer om vad köttet i USA kommer ifrån och hur det framställs.

Allt är mycket större i USA än i Sverige, och så vidare men djurfabriker med för många djur på för liten yta, konstgjort foder med en massa kemiska tillsatser och läkemedel, stressade och sjuka djur och inhumana förhållanden finns även i Sverige.

Köttinsutrin producerar dessutom 40 procent mer växthusgaser än hela transportsektorn. 40 PROCENT! Det är ju sjukt! Enligt FN är köttindustrin en av de två eller tre största bidragande faktorerna till de allvarligaste miljöproblemen på alla nivåer, från lokalt till globalt.  

Argumenten för att inte äta kött överväger argumenten för att äta kött med råge. Jag kan inte ens komma på något argument för att äta kött. Finns det några?

