Etiketter

, , , ,

Mitt senaste blogginlägg autotwittrades av wordpress och gav lite diskussioner. Några verkar ta illa vid sig och blir defensiva, andra är väldigt sakliga, sunda och givande i sina diskussioner. I en diskussion av den senare formen kom jag på att det faktiskt finns kött som jag tycker känns okej att äta och som jag VILL köpa.

Det var den kloke @sugarshrink som berättade att han köper lokalt och ekologiskt producerat kött och slaktar och hanterar det själv. Tycker man att kött är gott så känns det som det bästa valet.

Nu kan jag för lite för att börja slakta själv men jag vill stödja de små och lokala producenterna som lätt försvinner när de stora producenterna erbjuder mycket billigare varor. Jag betalar gärna för kvalitet och önskar att fler också vill göra det.

Så, efter en bra diskussion och lite eftertanke har jag kommit fram till att jag vill köpa och äta visst kött, främst för att stödja de små producenterna så att de får bra förutsättningar att fortsätta och förhoppningsvis kunna stå emot de stora köttfabrikerna.

Så någon gång i sommar ska jag köpa en ekologisk, sörmlänsk köttbit och lägga på en grill. Och så hoppas jag att jag tycker att det är gott.

