Etiketter

, , , , , ,

Jag återkommer till mat i bloggen. I går köpte jag en massa quornprodukter, inspirerad av en ganska nyfunnen vän som ofta äter det. Han har delat med sig av recept som jag absolut ska testa. Jag åt quornprodukter ganska ofta när jag var yngre och vegetarian men vet inte varför jag slutade. Nu har jag kommit på att det nog kan vara bland det smartaste man kan äta ur energisynpunkt.

Jag har dålig koll på vilken klimatpåverkan produktionen har men det är ju svampmycel som odlas i stora vattenkar så rimligen kräver det inte så mycket energi. Inte lika mycket som kött i alla fall. Det kan vara transporterna som är långa och genomförda med flyg. Jag har inte hittat någon information om det än.

Men, inte nog med att det verkar ha låg klimatpåverkan, det är dessutom väldigt gott. Quorn innehåller mycket protein och väldigt lite kolhydrater. Det kan liksom inte bli bättre. Eller kan det bli ekologiskt?

