Etiketter

, , ,

En av de bästa grejer jag gjort, både för min ekonomi och för inte bidra till att sopbergen växer, är att börja använda menskopp istället för tamponger och bindor. Jag minns inte hur jag fick vetskap om menskoppen, det är ju inte som att de berättar om den i skolan. Förmodligen läste jag om den i nån tidning och blev nyfiken. Nu har jag använt koppen i tre år och skulle aldrig byta tillbaka.

Och vad är då grejen? Förutom det helt uppenbara, att den är billig (den kostar max 300 kr och håller i typ 10 år. Man får ju nästan betalt för att ha mens jämfört med att använda bindor och tamponger) och att den används igen och igen, så är den mycket fräschare. Bindor är bara kladdigt och äckligt och tamponger antingen läcker eller torkar ut. Koppen sitter bara där, samlar upp allt blod innan det börjar kladda och så tömmer man när man känner för det. Inga tider att passa.

Jag är medveten om att jag framstår som smått frälst och i det här fallet är jag nog det. Hur kommer det sig att inte fler använder kopp? Man kan bara ana vilken enorm lobbyverksamhet de stora mensskyddsföretagen ägnar sig åt för att tränga undan alternativ som är mindre lönsamma för marknaden men bättre för vår ekonomi, hälsa och miljö. Vansinne.

Du som vill ha en kopp kan enkelt beställa på http://www.menskoppen.se/ som jag även lånat bilden från.



Jag vill även be eventuella manliga läsare om ursäkt – nästa gång handlar det inte om mensskydd. Jag lovar.

