Etiketter

, , , ,

Jag ska försöka laga vegetarisk chili med lågt GI i dag. Min tanke är att koka en tomatsås med massor av vitlök och chili, koka gröna och röda linser i såsen och sen låta rivna morötter, rotselleri och bönor bara bli varmt på slutet. Morötter får ju ganska högt GI när det kokas.

Eftersom mjölken var slut inledde jag morgonen med en tur till ica och inhandlade även ingridienser till chilin. De ekologiska varorna är några kronor dyrare och den lokala producenten Saltå kvarn är ytterligare någon krona dyrare än icas egna ecovaror. Ändå är det oftast Saltås produkter jag tar med mig hem.

Att jag har några kilometer till Saltås mysiga café i Järna och att jag gillar designen bidrar ju självklart till att deras varumärke är starkare i mitt huvud än till exempel icas naivistiska I <3 eco. Men jag är också övertygad om att priset på Saltås produkter är helt korrekt. Det kostar som bra mat ska kosta. För min del får gärna alla lågprismärken som euroshopper försvinna helt. Om något verkar vara för bra för att vara sant så är det helt säkert det.

På Facebook finns en sida som heter Dyrare mat, NU! som tar upp detta.
Dyrare mat, NU! på Facebook

