Etiketter

, , ,

Utöver att läsa in mig på hur myndigheten fungerar, gå introduktioner och utbildningar, lära mig att hitta och lära känna alla nya människor håller jag även på att språkgranska våra webbsidor med tips till hushåll om hur man kan använda energin smartare. Jag har nog aldrig lärt mig så många nyttiga saker på så kort tid. Jag är lyrisk. Samtidigt blir jag väldigt upprörd över en del fakta. Till exempel äter den genomsnittlige svensken 65 kilo kött per år. Det är ju för tusan en hel människa!

Jag har också fått lära mig att 1 kilo morötter bara orsakar en tiondel så mycket växthusgaser som 1 kilo tomater och att Sverige är ett av de länder där det äts mest bananer i världen. I snitt äter vi 17 kilo bananer per person och år. Inte jag. Jag äter i snitt 7 bananer per år.

Många bra tips på hur man kan sluta slösa på energi i sitt hem finns här: http://www.energimyndigheten.se/hushall/

Ett av tipsen som jag tog tillvara i går var att diska med propp och sköljbalja istället för under rinnande vatten. Det var riktigt roligt.

Min fina sköljbalja

