Etiketter

, ,

Jag bor i en hyresrätt. Lägenheten är nymålad och nytapetserad men ändå ganska gammal och sliten. Jag skulle gissa att huset byggdes i mitten av femtiotalet och mycket är nog original.

Alldeles nyss skulle jag skruva ner värmen på elementet i vardagsrummet men det gick inte. Kranen i badrummet droppar hur hårt man än vrider åt (de har redan bytt packningar) och fönstret i samma rumm släpper in kyla och ut värme. Det är mycket man kan göra i min lägenhet för att den ska bli mer energieffektiv men jag undrar om min hyresvärd förstår vinsterna med att rättat till alla fel. Jag är tveksam men ska fråga.

Så, vad kan jag göra? Just åt bristena som jag räknade upp kan jag inte göra mycket åt men jag släcker i rum jag inte är i, jag har höjt temperaturen i kyl och frys, jag låter min tvätt självtorka. En del saker är självklara eller nödvändiga. Andra har jag fått tips om på Energimyndighetens webbplats.

Tvätt på tork

